Consument aanmanen

Moet u uw klanten tot betaling aanmanen?

De geschatte leestijd voor dit artikel: 0 minuten

U kunt voor uw inspanningen bij de niet betalende klant een vergoeding voor buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. Het moet dan wel gaan om een consument; bij een wanbetalende ondernemer kunt u samen, d.m.v. uw algemene voorwaarden, afspreken wat de gevolgen zijn van het te laat betalen.

Als de consument niet binnen de betalingstermijn betaalt, moet u hem een aanmaning sturen en nog 14 dagen de tijd geven om te betalen. Verder moet u in die aanmaning de gevolgen van niet-betaling vermelden, én het bedrag aan buitengerechtelijke kosten dat de klant verschuldigd wordt. Het factuurbedrag is daarbij leidend: over de eerste € 2.500 kan een vergoeding van 15% (met een minimum van € 40) in rekening worden gebracht. Bij een vordering van € 1.500 is dat toch € 225.

Zijn er vragen, opmerkingen of suggesties? Plaats dan een reactie onderaan deze post.

Over de auteur

Ron Meijer

Twitter

Ron Meijer is boekhouder bij Adrome , proactieve belastingadviseur bij Blauwe Vrijdag, fotograaf bij ronmeijer.frl, auteur bij Wolters Kluwer, Stichting NLFiscaal, Taxence en lid van Register Belastingadviseurs. Ron’s motto is: “Alles is aftrekbaar, tenzij..."