studerende kinderen

Zelfde product, andere prijs: ben jij een bronzen, zilveren of gouden klant?

De geschatte leestijd voor dit artikel: 3 minuten

Value based pricing. Als ik hierop Google, kom ik onder meer de volgende definitie tegen: ‘Een prijsstrategie waarbij een ondernemer zijn prijs bepaalt op basis van de waarde die het product heeft voor de klant.’ Oftewel: je hanteert verschillende tarieven voor hetzelfde product, vaak op basis van tamelijk ondoorzichtige criteria.

De ene klant betaalt bij deze prijsstrategie dus meer dan de andere klant. Of misschien betalen ze allemaal hetzelfde, maar krijgt de ene klant daarvoor meer service dan de ander. Alsof je verschillende gradaties klanten hebt: bronzen, zilveren en gouden klanten. Het lijkt een beetje op een scène uit George Orwells Animal Farm: alle klanten zijn gelijk, maar sommige klanten zijn gelijker dan andere.

En? Welke tarieven hanteer jij?
Persoonlijk vind ik dit niks en ik begin er ook niet aan. Iedere klant is voor mij een gouden klant. Ik wil niet voor de ene klant meer doen dan voor een andere klant. Want hoe werkt dat dan precies? Moet ik voor de eigenaar van een eenmanszaak met € 10.000 omzet per jaar een lager tarief rekenen dan voor de ondernemer met een omzet van € 80.000?

En stel nou dat die ondernemer met € 10.000 omzet een partner heeft die een ton verdient, en dat de € 80.000-ondernemer zijn hele gezin ervan moet onderhouden. Neem ik die kennis dan mee in mijn tarieven? Moet de ondernemer met een omzet van € 10.000 bij nader inzien dan toch méér betalen dan zijn collega-ondernemer met een jaaromzet van € 80.000?

Slecht voor de vertrouwensrelatie
Volgens mij is dit onderscheid niet goed voor de vertrouwensrelatie tussen boekhouder en ondernemer. Want laten we wel wezen: als boekhouder weet ik bijna alles van je. Alle gevoelige informatie over je omzet, marges en winst heb ik voor je paraat. Ik weet of het goed gaat met je bedrijf en wat voor type ondernemer je bent. Ik weet het inkomen van je partner, de hoogte van je spaargeld en je hypotheek en of je recht hebt op toeslagen.

Dat is heel veel (privacygevoelige) informatie en daarom vind ik het belangrijk dat we op basis van wederzijds vertrouwen met elkaar omgaan. En dat kan niet als ik jou anders behandel dan je collega-ondernemer. Zeker niet als onduidelijk is waarop dat verschil gebaseerd is.

 

“Iedereen die de kosten van mijn maandelijkse abonnement betaalt, krijgt bij mij dus dezelfde service. Jij zorgt dat je bij bent met je boekhouding en ik zorg dat je jaarrekening klopt tot op de komma, dat je niet meer belasting betaalt dan strikt noodzakelijk en dat ik je tijdig informeer als je in actie moet komen”.

 

Wat is jouw stip op de horizon?
Want ook daarvoor, of misschien wel júíst daarvoor, heb je een boekhouder. Niet alleen om je belastingaangifte en je jaarrapport te regelen, maar ook voor bedrijfskundig advies. Iemand die (real time, want dat is het voordeel van online boekhouden!) vanuit de cijfers met je meekijkt en gedegen advies geeft.

Misschien wil je over vijf jaar een eigen pand hebben. Dan kijken we samen naar jouw cijfers en maken we een plan voor de toekomst. Wat moet je doen met je tarieven, je kosten en je investeringen om over vijf jaar dat eigen pand te hebben?

De toegevoegde waarde van Adrome
Voor die toegevoegde waarde kom je bij mij. Omdat je dan zeker weet dat je precies hetzelfde behandeld wordt als je collega-ondernemers. Gewoon, voor de prijs van jouw maandabonnement. Niet meer en niet minder. Want voor mij zijn al mijn klanten gouden klanten!

Meer weten?

Als ondernemer wil ik 24/7 weten waar ik sta. Ron, help mij

 

Ron Meijer

Over de auteur

Ron Meijer

Twitter

Ron Meijer is zelfstandig belastingadviseur bij Adrome Fiscaal & Blauwe Vrijdag, auteur bij Wolters Kluwer, columnist voor Het Ondernemersbelang en lid van Register Belastingadviseurs. Ron’s motto is: “Alles is aftrekbaar, tenzij..."